۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایت

تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایت

تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایت با اعمال تغییرات در فرمولاسیون جوهر پروسکایت توسط افزودن یک سورفکتانت خاص و به کمک روش پوشش‌دهی Slot Die انجام شد .

تغییر در فرمولاسیون جوهر می‌تواند تولیدات سلول‌های خورشیدی پروسکایت ( Perovskite solar cells ( PSCs ) ) را از مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس صنعتی سوق دهد و آن‌ها را به محصولات تجاری موفق تبدیل کند .

چرا به تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایت نیازمندیم ؟

Anand Subbiah بعنوان یک Postdoc در آزمایشگاه Stefaan De Wolf’s بیان کرد : ” PSCها در دهه گذشته در مقیاس آزمایشگاهی مزایای زیادی را از خود نشان دادند ” . وی افزود : ” بعنوان یک جامعه ما نیاز داریم تا بررسی پایداری و مقیاس پذیری فناوری PSC را آغاز کنیم ” .

PSCهای تولید شده در آزمایشگاه معمولا به روش پوشش دهی چرخشی ( Spin – coating ) ساخته می‌شوند و بنابراین برای تولید انبوه مناسب نیستند . در مقابل ، پوشش دهی Slot Die حدود ۷۰ سال است که بعنوان یک روش ساخت مورد استفاده در صنعت بکار برده می‌شود . Subbiah در مورد پوشش دهی Slot Die بیان کرد : ” این فرآیند بطور پیوسته و دقیق جوهر را از طریق یک شکاف باریک به زیرلایه منتقل می‌کند تا یک فیلم پیوسته تشکیل شود ” . برای تولید PSCهای پوشش دهی شده با Slot Die ، تیم با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شد .

جزئیات فرآیند تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایت

برخی از PSCهای اسپین کوت شده با بهترین عملکرد ، پروسکایت را با یک لایه حامل از جنس پلی تری آریل آمین ( Poly ( triarylamine ) ( PTAA ) ) ترکیب می‌کنند ؛ اما PTAA ( نوعی از پلیمرها ) آبگریز است و به شدت مایع جوهر پروسکایت را دفع می‌کند .

Subbiah بیان کرد : ” افزودن یک سورفکتانت به فرمولاسیون جوهر باعث می‌شود که جوهر بر نیروی دافعه غلبه کند ؛ در نتیجه کیفیت فصل مشترک بین پوشش و فیلم بهتر شده و عملکرد سلول افزایش می‌یابد ” .

تیم همچنین زمان خشک شدن جوهر را ، بدون نیاز به مراحل پردازش بیشتر ، کاهش داده است .

بطور کلی PSCهای پوشش داده شده با روش Slot Die که توسط تیم بهینه شده‌اند ، انرژی خورشیدی را تا حداکثر ۱۲/۸ درصد کارایی دریافت می‌کنند . این مقدار نسبت به بازده ۱۸/۳ درصدی در PSCهای که قبل از این تولید شده‌اند ، پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد .

Subbiah محقق تیم تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایت بیان کرد : ” اینکه جوهر می‌تواند به آسانی بر روی سیلیسیم دارای بافت ( Textured silicon ) پوشش داده شود و یک سلول خورشیدی چند پیوندی یا تندم ( Tandem solar cell ) را تولید کند ، از نقطه نظر تجاری دارای اهمیت فراوانی است ” .

وی همچنین افزود : ” ما همچنین توانستیم اولین سلول خورشیدی چند پیوندی یکپارچه پروسکایت – سیلیسیم پوشش دهی شده با Slot Die را با بازده ۲۳/۸ درصد تولید کنیم ” .

De Wolf بیان کرد : ” توسعه روش‌های رسوب گذاری مقیاس پذیر در سلول‌های خورشیدی پروسکایت برای انتقال این فناوری از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی به بازار امری ضروری است ” .

خلاصه خبر تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایت

محققان KAUST یک جوهر پروسکایت را به منظور فرآیند تولید انبوه ، با کمک فرآیند پوشش دهی Slot Die ، توسعه دادند . این جوهر سلول‌های خورشیدی پروسکایتی تولید می‌کند که قادرند انرژی خورشیدی را با بازده بالا جذب کنند . این جوهر همچنین می‌تواند بر روی سیلیسیم پوشش داده شود تا سلول‌های خورشیدی چند پیوندی ( Tandem solar cell ) پروسکایت / سیلیسیم ( که قادر است انرژی خورشیدی بسیار بیشتری را جذب کند ) تولید شود .

منبع خبر : سایت www.azom.com

تاریخ انتشار خبر : ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می