۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

بسیاری از مسائل و مشکلات خوردگی مشاهده شده در صنایع از عوامل و فاکتورهای بر اساس مهندسی خوردگی corrosion engineering (CE) به وجود نیامده­ اند، بلکه در بسیاری از موارد آنها از مسائل غیر مهندسی خوردگی مانند بازرسی­ ها، پایش خوردگی، دستورالعمل ­ها، مستندات، ارتباطات و … ناشی می ­شوند که موارد فوق ­الذکر ضعیف، ناکافی و نادرست بوده ­اند. در سال های اخیر دانشمندان و محققان در زمینه مسائل و مشکلات ناشی از خوردگی دریافتند تنها به وسیله مهندسی خوردگی نمی ­توان هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی را کاهش داد. باید برای کنترل خوردگی در شرکت ها، سازمان ها و صنایع کشور بخش دیگری تحت عنوان مدیریت خوردگی (CM) Corrosion managementمورد توجه جدی قرار گیرد و سیستم مدیریت خوردگی (CMS) Corrosion management system در تمام قسمت­ های صنایع درگیر با مسئله خوردگی تدوین، پیاده سازی و اجرا شود. بنابراین نیاز به آموزش سیستم مدیریت خوردگی برای شرکت ها، سازمان ها و صنایع کشور امری ضروری و لازم است.

در مدیریت خوردگی باید فرایندهایی تعریف، جاری و اجرا شود که در آنها کنترل و پایش خوردگی به صورت پویا صورت گرفته تا به این ترتیب پاسخگویی در برابر مسائل خوردگی تنها بر عهده واحد، مسئول و مهندس خوردگی نباشد. در این سیستم مدیریت خوردگی باید افراد ذیربط و ذینفع در کلیه واحدها در برابر مسائل خوردگی مسئولیت ­پذیر و پاسخگو باشند.

همانگونه که مستحضر هستید مسئله خوردگی همواره جزء یکی از دغدغه ­های اصلی مسئولین شرکتهای درگیر با این موضوع در کشور بوده است. یکی از اهداف آموزش سیستم مدیریت خوردگی، آموزش نحوه تدوین، پیاده­ سازی و اجرای مدل مدیریت خوردگی در راستای کاهش هزینه­ های ناشی از خوردگی در تجهیزات خطوط تولید، تعمیرات و نگهداری و انبارداری در شرکت ها می ­باشد. با توجه به اینکه صنایع شیمیایی کشور به عنوان متولی تولید و تامین مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف هستند، بنابراین تدوین، پیاده­ سازی و اجرای سیستم مدیریت خوردگی جهت بهبود و افزایش صحت و دقت پروژه ­ها و محصولات تولیدی این صنایع، امری ضروری می­ باشد.

در بسیاری از مواقع افراد در شرکت ها و صنایع کشور تصور می­ کنند مدیریت خوردگی همان مهندسی خوردگی است. واقعیت این است تعیین مرز بین این دو مفهوم چالش برانگیز و سخت می باشد. در اکثر مجامع علمی و دانشگاهی دانش ­آموختگان رشته خوردگی فقط در خصوص روش­ های شناسایی و کنترل خوردگی، مبانی الکتروشیمی خوردگی، انواع خوردگی و مکانیسم­ های تخریب، شناخت انواع آلیاژها و محیط­ های خورنده، سامانه­ های پایش و مانیتورینگ خوردگی، بازدارنده یا ممانعت کننده های خوردگی،انواع روش ­های پوشش ­دهی و نیز انواع روش­ های حفاظت مانند حفاظت کاتدی و حفاظت آندی مورد آموزش قرار می­گیرند. این مباحث مربوط به مهندسی خوردگی می شود و بحث مدیریت خوردگی و آموزش سیستم مدیریت خوردگی تاکنون در مراکز علمی مورد توجه جدی قرار نگرفته است. در راستای کاهش هزینه ­های خوردگی و افزایش بهره ­وری سامانه ­های صنعتی آموزش سیستم مدیریت خوردگی امری ضروری می باشد.

آموزش مدیریت خوردگی

مفهوم مهندسی خوردگی

در واقع در مهندسی خوردگی کاهش معضل خوردگی به وسیله روش­ های انتخاب و شناسایی مواد، کنترل محیط خورنده و طراحی مناسب مدنظر می­ باشد.

مفهوم مدیریت خوردگی

در مدیریت خوردگی باید یکپارچگی سامانه، در طول بهره­ برداری پایش و ارزیابی مستمر شده و در صورت نیاز، فرایندهای سازمانی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

مدیریت خوردگی برای هر فرایند، تجهیزات و یا سیستمی به عنوان فرایندی تعریف می­ شود که ملاحظه های مربوط به مهندسی خوردگی اعمالی و مانیتورینگ و پایش­ های منظم و قاعده­ مند عملکردشان و ارزیابی تاثیربخشی و کارایی اعمال انجام شده بر روی آنها را بررسی، تجزیه و تحلیل می­ کند.

مدیریت خوردگی (CM) به عنوان کنترل کننده خوردگی بوسیله نگه داشتن نرخ خوردگی در حد قابل قبول در سراسر مرحله کارکرد نیز تعریف می شود.

انواع مدل ­های مدیریت خوردگی

تاکنون مدل ­های محدودی در خصوص مدیریت خوردگی توسط سازمان ­های بین ­المللی و شرکت­ هایی نظیر Energy Institute EFC، CAPCIS، NACE و Petronas ارائه شده است. دو مدل بین‌المللی در حوزه مدیریت خوردگی وجود دارد.‌ یکی از این مدل‌ها به موسسه انرژی در انگلستان و دیگری که توسط دکتر علی مرشد نوشته شده به انجمن بین‌المللی مهندسان خوردگی امریکا اختصاص دارد و این نکته را نباید فراموش کرد که خواستگاه مدیریت خوردگی کشور انگلستان بوده است. در آموزش سیستم مدیریت خوردگی این دو مدل به طور کامل و مفصل توضیح داده خواهد شد.

آموزش سیستم مدیریت خوردگی مناسب چه صنایعی می باشد؟

سیستم طراحی شده مدیریت خوردگی مدل و سیستمی است علاوه بر صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند در صنایعی نظیر صنایع شیمیایی، هواپیمایی، خودروسازی، نظامی، دریایی و هسته ­ای و هر صنعت، سازمان و شرکت درگیر با مسئله خوردگی کاربرد داشته و با استفاده از آن هزینه‌های مربوط به تعمیرات، نگهداری، بازرسی فنی و مواد شیمیایی را بهینه و عمر تاسیسات را طولانی کنیم.

اشتباه بزرگ در مورد مهندسی خوردگی و مدیریت خوردگی و پیامدهای آن

اکثر تاسیسات در صنایع مستعد خوردگی هستند و باید یک سیستم مدیریت خوردگی تاسیسات (CMS) با اجزای مهندسی خوردگی (CE)  و مدیریت خوردگی  (CM) داشته باشد تا از تاسیسات در برابر چنین تهدیداتی محافظت کند. بسیاری از تاسیسات فاقد یک سیستم مدیریت خوردگی کاربردی و به روز با جزء CM می ­باشند که عمدتا به دلیل عدم درک مفهوم CM و اشتباه با CE می­باشد. برای اصلاح این وضعیت، تاسیسات را می ­توان به گروه ­های مختلف بر اساس الزامات CM  آنها تقسیم کرد. پس از آن، اقدامات اصلاحی مرتبط را برای هریک از گروه­ ها جهت بهبود وضعیت یکپارچگی و به ویژه سیستم مدیریت خوردگی CMS انجام شود.

متداول­ ترین و بهترین رویکرد و دیدگاه جهت بهبود مدیریت خوردگی تاسیسات انجام یک فرایند بازنگری یکپارچگی تاسیسات (IRP) The Integrity Review Process و استفاده از خروجی ­های مختلف آن برای ایجاد یا به ­روز­رسانی یک سند استراتژی مدیریت خوردگی تاسیسات می ­باشد. یک چنین سندی به عنوان یکی از مهم­ترین اجزای هر سیستم CMS تاسیسات محسوب می­ شود. هنگامی که یک CMS اجرا و پیاده ­سازی شده است، آن بسیاری از مزایا از جمله زمان، هزینه و یکپارچگی به ارمغان می ­آورد. خوردگی یک تهدید عمده و اصلی به یکپارچگی بسیاری از تاسیسات است. برای کنترل و کاهش خطر خوردگی، یک سیستم CMS  با اجزای CE و CM مورد نیاز است. یکپارچگی تاسیسات به طور ایده ­آلی از طریق موارد ذیل اندازه ­گیری و نگهداری می­شود:

  • کاربرد اصول مهندسی خوردگی در شروع و در حین مرحله طراحی
  • اجرای صحیح اصول مدیریت خوردگی  پس از راه ­اندازی و در مرحله کاربرد و اجرا

اثرات متقابل بین این دو در طول مدت عمر تاسیسات اغلب باعث سردرگمی برای مهندس خوردگی مسئول مدیریت یکپارچگی تاسیسات می ­شود. با وجود تفاوت ­های اساسی بین مفاهیم، اصول، و کاربردهای CE و CM این چنین سردرگمی اغلب منجر به عدم درکی می ­شود که CE و CM مشابه و یا حداقل بسیار شبیه به هم هستند.

دلایل درک اشتباه در مورد اجزای سیستم مدیریت خوردگی

درک اشتباه در مورد اجزای سیستم CMS  خود به طور معمول از طریق موارد ذیل باعث می­ شود:

  • در حین مرحله کاربرد تاسیسات اصول CM مرتبط، سیستم­ها، دستورالعمل­ها به طور سهوی وجود ندارد و مورد غفلت قرار گرفته است و یا اصلا پیاده ­سازی و اجرا نمی ­شود.
  • مهندس خوردگی مسئول نیز خود به خود تصور می ­شود که به خوبی در CM متبحر است و یا به عبارت دیگر، یک مدیر خوردگی توانا است.
  • بسیاری از اپراتورها تمایلی جهت اتخاذ سیستم CMS پس از راه ­اندازی تاسیسات ندارند. آنها به اشتباه بر این باورند که ورودی CE اولیه در مرحله طراحی از نیاز به یک سیستم CMS تاسیسات (با مولفه CM) در مرحله کاری و پس از راه ­اندازی جلوگیری کرده است.

معرفی استاد آموزش سیستم مدیریت خوردگی

دکتر مهدی زمانی، دکتری مهندسی مواد، گرایش شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران و نیز دکتری مدیریت راهبردی کسب و کار DBA و فارغ‌التحصیل رتبه اول کارشناسی ارشد و پذیرفته شده در دوره دکتری به عنوان استعدادهای درخشان هستند. ایشان ‌کارآفرین، مدرس و کوچ در زمینه انتخاب مواد مهندسی، پوشش‌ها و خوردگی هستند. ایشان از سال ۱۳۸۷ به طور رسمی فعالیت و مشاوره در این زمینه را آغاز کرده و دارای ۱۴ سال سابقه کار رسمی در این حوزه هستند.

ایشان دارای کتابی در زمینه آموزش سیستم مدیریت خوردگی (آشنایی با مفاهیم مهندسی، مدیریت خوردگی و الگوهای مدیریت خوردگی) (آموزش مراحل و نحوه تدوین، پیاده سازی و اجرای الگوی مدیریت خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور) می باشد و ایشان دارای ۱۲ مقاله ISI و بیش از ۱۲ مقاله در کنفرانسها، سمینارها و همایش های داخلی و خارجی هستند.

مباحث و سرفصل های دوره آموزش سیستم مدیریت خوردگی

فصل اول: تفاوت مدیریت خوردگی و مهندسی خوردگی و مدل های مدیریت خوردگی متداول در دنیا

  • مقدمه و کلیات
  • مفهوم مدیریت خوردگی و مدل های مدیریت خوردگی متداول در دنیا

فصل دوم: مدل مدیریت خوردگی انگلیسی (مدل مربوط به موسسه انرژی انگلستان)

  • تاریخچه، کلیات و مراحل مدل مدیریت خوردگی انگلیسی
  • تعیین اهداف، خط مشی­ ها و استراتژی ها (راهبردها)
  • سازماندهی و پاسخگویی
  • برنامه ­ریزی و دستورالعمل
  • پیاده­ سازی
  • مانیتورینگ، پایش و تعیین عملکرد سیستم
  • بازنگری عملکرد سیستم
  • ممیزی مستقل

فصل سوم: مدل مدیریت خوردگی امریکایی (مدل مربوط به انجمن بین ­المللی مهندسین خوردگی امریکا)

NACE National Association of Corrosion Engineers

  • تاریخچه و کلیات مدل مدیریت خوردگی آمریکایی
  • از مهندسی خوردگی به مدیریت خوردگی
  • اثرات متقابل بین مهندسی خوردگی و مدیریت خوردگی پس از راه اندازی
  • اثرات متقابل بین مهندسی خوردگی و مدیریت خوردگی پس از راه اندازی
  • طبقه بندی تاسیسات از لحاظ سیستم مدیریت یکپارچگی خوردگی
  • ساختار سیستم مدیریت خوردگی CMS  تاسیسات و استراتژی آن
  • مزایای داشتن و پیاده سازی یک سیستم مدیریت خوردگی CMS
  • بازرسی بر اساس ریسک
  • کاهش هزینه­ های بازرسی
  • کاهش هزینه تعمیرات و خرابی تاسیسات
  • بازدارنده شکست­ های خوردگی
  • بهینه­ سازی مواد شیمیایی
  • بهبود کار گروهی و عملکرد
  • ماتریس کنترل خوردگی  Corrosion Control Matrices (CCM)
  • تاثیر نیروی انسانی در عوامل خوردگی

فصل چهارم: روشهای محافظت و کنترل خوردگی بر پایه مهندسی خوردگی

  • انواع روش­های محافظت و کنترل خوردگی
  • اصول انتخاب مواد و مهندسی خوردگی
  • رعایت اصول طراحی برای مقابله با خوردگی
آموزش مدیریت خوردگی
آموزش سیستم مدیریت خوردگی
دکتر مهدی زمانی مدیریت خوردگی

اطلاعات تماس استاد آموزش سیستم مدیریت خوردگی

دوره آموزشی سیستم مدیریت خوردگی
(Corrosion Management Training Course)
دوره آموزشی سیستم مدیریت خوردگی برای انجمن های علمی، دانشگاه ها، شرکتها، سازمانها و صنایع کشور به شکل حضوری و مجازی برگزار می شود.

Mehdizamani1361@gmail.com

Mehdi_zamani1361@yahoo.com

اینستاگرام:   dr.mehdizamani.coach@

شماره تماس: ۰۹۱۲۷۶۰۳۵۲۳

همچنین در راستا آموزش سیستم مدیریت خوردگی، آمادگی خود را جهت آموزش و راهنمایی در زمینه مباحث مهندسی و مدیریت خوردگی و نیز ارائه مشاوره فنی و علمی در زمینه تدوین، پیاده ­سازی و اجرای سیستم مدیریت خوردگی به افراد، شرکت ها، سازمان ها و صنایع کشور به عنوان ارزش و ماموریت خود اعلام می ­نمایم. بی ­شک یکی از راه­های صیانت از دارایی ­ها و سرمایه ­های ملی توجه به این مسئله مهم یعنی آموزش سیستم مدیریت خوردگی و نیز تدوین، پیاده ­سازی و اجرای استاندارد و الگوی و سیستم مدیریت خوردگی می­ باشد.

فواید واثرات اجرای سیستم مدیریت خوردگی در شرکت ها، سازمان ها و صنایع کشور

با اجرای سیستم مدیریت خوردگی در شرکت ها، سازمان ها و صنایع کشور به عنوان یک استاندارد و دستورالعمل سعی بر آن است تا با کنترل خوردگی باعث کاهش هزینه ­های ناشی از خوردگی و تلفات جانی و مالی آن شود و زمینه ­ی مناسبی جهت کنترل خوردگی ایجاد شود و در ضمن به طور موثری خوردگی را بتوان کنترل کرد. از اهداف ضمنی که انتظار می ­رود پس از اجرای سیستم مدیریت خوردگی عاید شرکت ها، سازمان ها و صنایع کشور ­گردد می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه­ های احتمالی جانی و مالی ناشی از خوردگی در تجهیزات و فرایندها
  • افزایش ایمنی تجهیزات، فرایندها، محصولات و نیز فعالیت ­های تحقیقاتی حوزه خوردگی
  • کنترل خوردگی در تجهیزات، فرایندها و خطوط تولید
  • کاهش توقف خطوط تولید به علت فرسودگی و خرابی تجهیزات
  • ارائه دستورالعمل­های کنترل خوردگی و شرایط نگهداری مناسب در راستای کاهش خوردگی تجهیزات و نگهداری محصولات در انبارها
  • بکارگیری استانداردها و دستورالعمل ­هایی جهت جلوگیری از تکرار حوادث ناشی از خوردگی
  • ارائه استاندارد و دستورالعمل کنترل خوردگی محصولات در خدمات پس از فروش
آموزش مدیریت خوردگی