۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن

اخبار علمی

تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن توسط یک نانو کاتالیست جدید با بازده بالا که توسط گروهی از محققان دانشگاه UNIST توسعه یافت مورد بررسی قرار گرفت .

یک نانو کاتالیست جدید که گازهای عمده گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن ( CO۲ ) و متان ( CH۴ )  را به گاز هیدروژن ( H۲ )  با بازده بسیار بالا بازیافت می‌کند ، توسعه یافته است . انتظار می‌رود این کاتالیزور به توسعه فن آوری‌های مختلف تبدیل ضایعات به انرژی کمک زیادی کند ؛ چرا که بازده تبدیل متان به هیدروژن در این کاتالیزور ، بیش‌تر از دو برابر بازده تبدیل کاتالیزورهای الکترود معمولی است .

جزئیات خبر تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن

یک تیم تحقیقاتی ، به رهبری پروفسور Gun – Tae Kim در دانشکده انرژی و مهندسی شیمی دانشگاه UNIST ، یک روش جدید برای افزایش عملکرد و پایداری کاتالیزورها ( که در واکنش‌ها قابل استفاده هستند – بعنوان مثال ریفرمینگ خشک متان ، Dry Reforming of Methane = DRM ) توسعه داده‌اند که از گازهای گلخانه‌ای معروف مانند CO۲ و CH۴ ، هیدروژن ( H۲ ) و مونوکسیدکربن ( CO ) تولید می‌کند .

شکل ۱ در خبر تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن : مقایسه شماتیک ، تصاویر SEM ، ارتباط بین تعداد سیکل‌های رسوب لایه اتمی ( Atomic Layer Deposition = ALD ) و اندازه ذرات / تعداد ذرات و منحنی‌های فوتوالکترون اشعه ایکس را برای نمونه‌ها نشان می‌دهد . A ) Exsolution رایج برای LSTN  و B ) تصویر SEM  مربوط به LSTN را در مقیاس ۵۰۰ نانو متر نشان می‌دهد . C ) فرآیند Topotactic exsolution از طریق ALD برای LSTN – 20C – Fe و تصویر SEM مربوطه و D ) LSTN – 20C – Fe پس از احیا ( Reduction ) را نشان می‌دهد ( مقیاس ۵۰۰ نانومتر ) .

مفهوم فرآیند Exsolution در تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن : در کانی شناسی ، فرآیندی است که از طریق آن یک محلول جامد در ابتدا همگن ، بدون افزودن یا حذف هرگونه ماده ، به حداقل دو ماده معدنی متبلور جدا می‌شود .

Topotactic transition : در شیمی ، یک انتقال توپوتاکتیک شامل تغییر در ساختار یک ماده جامد بلوری است ، که ممکن است شامل از دست دادن یا افزایش مواد باشد ، به طوری که شبکه نهایی ماده اصلی به یک یا چند معادل کریستالوگرافی وابسته است .

ضرورت انجام پژوهش تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن

کاتالیزورهای متداول مورد استفاده برای ریفرمینگ خشک متان ( DRM ) ، کمپلکس‌های فلزی بر پایه نیکل ( Ni ) هستند . با گذشت زمان ، عملکرد این کاتالیزورها و همچنین عمر کاتالیزورها کاهش می‌یابد . دلیل این امر این است که کربن در سطح کاتالیزورها تجمع می‌یابد ، چرا که کاتالیزورها به هم می پیوندند یا در دماهای بالاتر واکنش آن‌ها تکرار می‌شود .

Sangwook Joo اولین نویسنده مقاله بیان کرد : ” لایه یکنواخت و کنترل شده آهن ( Fe ) ( ماده اصلی در آلیاژهای آهنی ) از طریق رسوب لایه اتمی ( Atomic Layer Deposition = ALD ) ، فرآیند Topotactic exsolution را تسهیل می‌کند و نانو ذرات ریز پراکنده را افزایش می‌دهد ؛ در نتیجه واکنش پذیری کاتالیزور افزایش می‌یابد ” .

افزایش عملکرد کاتالیزور در تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن

تیم تحقیقاتی همچنین نشان داد که فرآیند exsolution حتی با مقدار بسیار اندکی از رسوب لایه اتمی اکسید آهن ( Fe۲O۳ )  نیز ارتقا می‌یابد .

Arim Seong اولین همکار نویسنده مقاله بیان کرد : ” به طور قابل توجهی ، در ۲۰ سیکل از رسوب اکسید آهن  از طریق ALD ، تعداد ذرات به بیش از ۴۰۰ ذره  ( از آلیاژهای Ni – Fe ) می‌رسد . از آنجا که این ذرات از Ni و Fe تشکیل شده‌اند ، فعالیت کاتالیزوری ( Catalytic Activity ) بالایی از خود نشان می‌دهند ” . به همین علت این کاتالیزور عملکرد بالایی در تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن از خود نشان می‌دهد .

شکل ۲ خصوصیات کاتالیزوری برای DRM را نمایش می‌دهد . ( A ) مقدار متان واکنش داده در طی واکنش DRM برای LSTN ، LSTN – 10C – Fe و LSTN – 20C – Fe را نشان می‌دهد . ( B ) انرژی فعال سازی واکنش متان برای LSTN ، LSTN – 10C -Fe و LSTN – ۲۰C – Fe محاسبه شده است . ( C ) وابستگی زمانی واکنش CH۴ و نسبت H۲ / CO برای LSTN – 20C -Fe در DRM را در دمای ۷۰۰ درجه سانتی گراد نشان می‌دهد .

بر طبق شکل ۲ در خبر تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن : کاتالیزور جدید فعالیت کاتالیزوری بالایی را برای فرآیند DRM ( بدون هیچگونه خرابی ) در عملکرد بیش از ۴۱۰ ساعت کار مداوم به نمایش گذاشت . این نتایج در تبدیل بیش از ۷۰ درصد متان در دمای ۷۰۰ درجه سانتی گراد نیز نشان داده شد . پرفسور Kim خاطر نشان کرد : ” این مقدار بیش از دو برابر بازده تبدیل نیرو در کاتالیزورهای الکترود معمولی است . به طور کلی ، نانو کاتالیست‌های آلیاژی از طریق ALD  گامی رو به جلو در تکامل فرآیند Exsolution و کاربرد آن در زمینه استفاده از انرژی است ” .

خلاصه خبر تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گاز هیدروژن

یک تیم تحقیقاتی به رهبری پرفسور Gun – Tae Kim در دانشکده انرژی و مهندسی شیمی دانشگاه UNIST یک روش نوین برای بهبود عملکرد و بازده کاتالیزورها ارائه کرده‌اند . این نانوکاتالیزورها قادرند گازهای گلخانه‌ای متان و دی اکسید کربن را با بازده بسیار بالاتر از کاتالیزورهای رایج به گاز هیدروژن و مونوکسید کربن تبدیل می‌کند .

منبع خبر : سایت phys.org

تاریخ انتشار خبر :۱۱ آبان ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۱۶۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یازده =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می