۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

پلاسمون‌های ناهمسانگرد در مواد شبه‌فلز دوبعدی

اخبار علمی

کشف پلاسمون‌های ناهمسانگرد در مواد شبه‌فلز دوبعدی توسط یک تیم از فیزیکدانان دانشگاه ملی سنگاپور ( UNS ) انجام شد .

فیزیکدانان دانشگاه ملی سنگاپور ( UNS ) رفتار بار جمعی ناهمسانگرد جدیدی را در محدوده مادون قرمز میانی ( Mid – infrared ) در فاز شبه فلزی دی کالکوژنایدهای دو بعدی فلز واسطه  ( two – dimensional ( 2 – D ) transition – metal dichalcogenides ( TMDs ) )  کشف کردند .

ساختارهای الگویی دوره‌ای با ابعاد کم ، مانند سیستم‌های لایه‌ای دو بعدی یا ساختارهای زنجیره‌ای تک بعدی  در سیستم‌های مواد ، بدلیل فعل و انفعالات ذرات در سیستم ( فعل و انفعالات بس ذره‌ای ( many- body interactions ) ) ، پدیده‌های موجی جذابی را به نمایش می‌گذارند . این ساختارهای دوره‌ای با ابعاد کم ، خصوصیات منحصر به فردی در مواد ایجاد می‌کنند . علاوه بر این ، برای انجام پژوهش‌های مختلف ( در کاربردهای مختلف ) اشتیاق قابل توجهی ایجاد کرده است .

تصویر مربوط به پلاسمون‌های ناهمسانگرد در مواد شبه‌فلز دوبعدی

فاز شبه فلز دو بعدی TMDs دارای یک پیکربندی ساندویچی ناهموار است که در آن اتم‌های فلز واسطه ، یک ساختار زنجیره‌ای تک بعدی را  تشکیل می‌دهند ( شکل را مشاهده کنید ) . شکل سمت چپ تصویری از پلاسمون ناهمسانگرد در محدوده مادون قرمز میانی در فاز شبه فلز دو بعدی TMDs را نشان می‌دهد . شکل میانی فاز تک لایه شبه فلزی دی سلنید تنگستن  ( WSe۲ ) را با ساختار تنگستن زیگ زاگی جهت دار  ( W ، نقاط آبی ) ،  که توسط خط چین‌های قرمز مشخص شده است ، نشان می‌دهد .  شکل سمت راست نیز شماتیکی از طیف بینی به روش بیضوی سنجی با وضوح بالا ، که برای جستوجوی پلاسمون‌ها در سیستم‌های فیلم نازک بکار می‌رود ، را نشان می‌دهد . این یک روش نوری غیر تهاجمی است که بر اساس تغییر در حالت قطبیت نور انجام می‌شود تا نور از سطح یک فیلم نازک بصورت مایل منعکس شود . این ساختار دوره‌ای تک بعدی باعث ایجاد خواص منحصر به فرد ناهمسانگرد می‌شود و بطور قابل توجهی بر ویژگی‌های الکترونیکیTMD های دو بعدی  تاثیر می‌گذارد .

جزئیات خبر پلاسمون‌های ناهمسانگرد در مواد شبه‌فلز دوبعدی

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور Andrew Wee از گروه فیزیک دانشگاه ملی سنگاپور ( UNS ) ، بطور مستقیم پلاسمون‌های جدیدی از مادون قرمز میانی را در فاز شبه فلزی دی سلنید تنگستن تک لایه ( WSe۲ )  و دی سولفید مولیبدن  ( MoS۲ )  مشاهده کرده است . WSe۲  و MoS۲ دارای یک فاز شبه فلزی و یک فاز نیمه رسانا هستند . این پدیده فقط در فاز شبه فلزی وجود دارد و در فاز نیمه رسانا وجود ندارد . محاسبات تئوری با استفاده از اصول اولیه نشان می‌دهد که این پلاسمون‌ها ماهیتی ناهمسانگرد دارند . این بدان معناست که با اینکه که آن‌ها در جهت عمود بر زنجیر زیگ زاگ فلز واسطه قرار دارند ، اما در طول زنجیره زیگ زاگ تکثیر نمی‌شوند . با ترکیب تکنیک‌های طیف سنجی با وضوح بالا و تجزیه و تحلیل دقیق اصول اولیه ، برهم‌کنش کولنی دوربرد بین زنجیرهای زیگ زاگ بعنوان مکانیزم اصلی محرک این رفتار جمعی تک بعدی شناخته شده است . این تیم تحقیقاتی یک رابطه احتمالی بین رفتار پلاسمون مشاهده شده و مکانیسم ابررسانای نامتعارف در فاز شبه فلزی دو بعدی TMDs ، در نظر گرفته است .

سخنان برخی از محققان پژوهش پلاسمون‌های ناهمسانگرد در مواد شبه‌فلز دوبعدی

دکتر Yin Xinmao یکی از محققان این تیم ، بیان کرد : ” فاز شبه فلز دو بعدی TMDs از زنجیره‌های فلزی زیگ زاگ تک بعدی تشکیل شده است که بطور دوره‌ای در یک محور واحد انباشته می‌شود و ویژگی‌های منحصر به فرد الکترونیکی و اپتوالکترونیکی ایجاد می‌کند .

یافته‌های این تیم در مورد پلاسمون‌های مادون قرمز میانی بطور بالقوه راه‌های جدیدی برای بهره برداری از پلاسمون‌ها در کاربردهای علمی و مهندسی ایجاد کرده است ؛ چرا که پلاسمون‌ها در فلزات معمولی فقط در محدوده فرابنفش تشکیل می‌شوند .

پرفسور Wee افزود ” مطالعه این رفتارهای بار جمعی ( charge collective modes ) در سیستم‌های زنجیره‌ای دو بعدی ، در توسعه کاربردهای نسل بعدی دارای اهمیت ویژه‌ای است . این کاربردها از ترانزیستورهای اثر میدانی گرفته تا سنسورهای نوری و سایر دستگاه‌های اپتوالکترونیکی را شامل می‌شوند . “

خلاصه‌ای از خبر پلاسمون‌های ناهمسانگرد در مواد شبه‌فلز دوبعدی

کشف پلاسمون‌های جدیدی از مادون قرمز میانی در فاز شبه فلزی دی سلنید تنگستن تک لایه ( WSe۲ )  و دی سولفید مولیبدن  ( MoS۲ ) در دانشگاه ملی سنگاپور ( UNS ) انجام شد . این پدیده فقط در فاز شبه فلزی این مواد رخ می‌دهد و اثبات شد که این پلاسمون‌ها ماهیتی ناهمسانگرد دارند .

منبع خبر : سایت www. phys.org

تاریخ انتشار خبر : ۷ مهر ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۶۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هشت =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می