۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

پوشش هوشمند دوستدار محیط زیست

اخبار علمی

پوشش هوشمند دوستدار محیط زیست در دانشکده فنی دانشگاه تهران توسط پژوهشگران ساخته شد .

نانو پوشش هوشمند دوستدار محیط زیست با خواص بازدارندگی خوردگی و خود ترمیم شوندگی در دانشگاه تهران ساخته شد .

پژوهشگران در دانشکده فنی دانشگاه تهران با ساخت یک پوشش هوشمند با هدف کاربرد در سازه‌های فلزی توانستند هزینه‌های جایگزینی قطعات دارای پوشش آسیب دیده در صنعت را به طور چشمگیری کاهش دهند .

خوردگی در خطوط نفت ، گاز و پتروشیمی .

دانشیار دانشکده فنی دانشگاه تهران ، رضا نادری ، در خصوص این پژوهش فرمود : این پژوهش شامل افزودن موادی تحت عنوان بازدارنده خوردگی به پوشش‌های آلی اپوکسی با مکانیزمی مشخص است که سبب ساخت پوشش هوشمند دوستدار محیط زیست شده است . این پوشش در صورت بروز عیوب و نقص خوردگی ، توانایی خود ترمیم شوندگی و کنترل واکنش در ناحیه خورده شده را دارا می‌باشد . این پوشش هوشمند دوستدار محیط زیست در صنایعی که با مشکلات خوردگی دست و پنجه نرم می‌کنند ، مخصوصا صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی و خطوط انتقال نیرو ، کاربرد دارد و خواص ضد خوردگی پوشش‌های آلی مورد استفاده در این صنایع را بهبود می‌بخشد .

نادری همچنین افزود نانو ذرات مورد استفاده در ساخت پوشش هوشمند دوستدار محیط زیست ، نانو صفحات اکسید گرافن هستند که با نانو ذرات مرکب بر پایه سریم اصلاح سطحی شده‌اند . با توجه به بار سطحی ( پتانسیل زتا ) ویژه‌ی نانو صفحات اکسید گرافن در محیط‌هایی با خاصیت اسیدی مختلف ، این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که بازدارنده‌های جذب شده بر روی سطح این نانو ذرات در محل خراش آزاد شده و سبب بازسازی ناحیه آسیب دیده در پوشش می‌شوند .

وی همچنین افزود : توجه به مسائل زیست محیطی یکی از موارد مهم مورد نظر در این پژوهش برای ساخت پوشش هوشمند بوده است. پوشش‌هایی که تاکنون برای کاهش نرخ خوردگی قطعات کاربرد داشته است ، شامل بازدارنده‌هایی بر پایه کرومات و روی بودند که به همین دلیل ، مشکلات زیست محیطی زیادی برای سلامتی انسان به همراه داشتند . پوشش هوشمند دوستدار محیط زیست طراحی شده در این پژوهش با جایگزینی سریم و ال- سیستئین با مواد پیشین ، قابلیت سازگاری پوشش‌ را با محیط زیست افزایش داده است .

پوشش هوشمند ساخته شده در این پژوهش ، مقاومت به خوردگی بالاتری نسبت به پوشش اپوکسی معمولی از خود نشان داد . با ایجاد یک خراش ساختگی بر روی این پوشش‌ها مشاهده شد که ایجاد یک لایه بازدارنده خوردگی از کاهش خواص ضد خوردگی پوشش جلوگیری کرده و در طی زمان مقاومت پوشش افزایش هم یافته است .

پوشش هوشمند تهیه شده در این پژوهش ، حاوی اپوکسی و نانو صفحات گرافن اصلاح شده با نانو ذرات مرکب بر پایه سریم است که به دلیل خواص بازدارنده‌های موجود در آن ، در صورت ایجاد عیب یا خراش در پوشش ، توانایی ترمیم و کنترل واکنش خوردگی وجود دارد .

 این پوشش‌ها نسبت به پوشش‌های پیشین سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند .

تهیه شده توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام

منبع خبر

[۱] https://news.nano.ir.

تاریخ انتشار : ۵ شهریور ۱۳۹۹

کد خبر : ۱۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هجده =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می