۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

نانو ربات های DNA- از تخیل تا واقعیت!

نانو ربات های DNA- از تخیل تا واقعیت! این موضوع جذاب در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج ارزشمند بدست آمده از آن در مجله ACS Nano منتشر شده است .

محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا ( UNSW ) در مسیر کنترل ابعاد نانوربات های DNA ، ساختارهایی که خود را از اجزای DNA مونتاژ می‌کنند ، از یک چالش عمده طراحی عبور کرده‌اند . این نانو ربات ها در گروه نانوربات های پزشکی و یا نانو ربات های زیستی قرار می‌گیرند .

نانو ربات های خود مونتاژ به نظر یک داستان علمی تخیلی است ؛ اما تحقیقات جدید در نانوتکنولوژی DNA ، آنها را یک گام به واقعیت نزدیک کرده است .

کاربرد نانو ربات ها

موارد استفاده از نانو ربات ها در پزشکی در آینده فقط در مقیاس کوچک محدود نمی‌شود ؛ بلکه شامل کاربردهای بزرگتری در زمینه بهداشت و پزشکی ، مانند ترمیم زخم و درمان عروق خونی ، است .

جزئیات خبر ” نانو ربات های DNA- از تخیل تا واقعیت!

دکتر لارنس لی ( Lawrence Lee ) نویسنده ارشد مقاله بیان کرد : ” ما محصول نهایی مورد نظر را به روش سنتی و با مونتاژ دستی می‌سازیم . این کار اگر قطعات بزرگ باشند بسیار خوب و راحت انجام می‌شود ؛ اما هرچه قطعات کوچکتر و کوچکتر شوند ، انجام این کار دشوارتر خواهد بود ” .

محققان پزشکی در حال حاضر قادر به ساخت رباتهایی در مقیاس نانو هستند که بتوانند برای انجام کارهای بسیار کوچک ، مانند قرار دادن اجزای کوچک الکتریکی یا انتقال داروها به سلولهای سرطانی (نانو ربات ها در درمان سرطان) ، برنامه ریزی شوند . در فرآیندی به نام خود مونتاژی یا خود آرایی مولکولی ( Molecular self-assembly ) ، قطعات و اجزای کوچک منفرد خودشان را به ساختارهای بزرگتر مونتاژ می‌کنند یا می سازند .

چالش استفاده از خود مونتاژی برای ساختن این است که کشف کنیم که چگونه می‌توان بلوک های ساختمانی را برای ساخت سازه مورد نظر برنامه ریزی کرد و چه زمانی ساخت سازه ها باید متوقف شود .

برای این پروژه ، محققان UNSW  طرح خود را با سنتز زیرواحدهای DNA به نام PolyBricks  پیاده سازی کردند .

همانطور که در سیستم‌های طبیعی اتفاق می‌افتد ، بلوکهای ساختاری هر کدام با طرح های اصلی رمزگذاری می‌شوند تا خود را در ساختارهای از پیش تعیین شده با طول تعیین شده ، مونتاژ کنند .

دکتر لی PolyBricks  را به میکرو ربات ها در فیلم علمی- تخیلی شش قهرمان بزرگ  ( Big Hero 6 )  تشبیه می‌کند ؛ جایی که ریز ربات ها خود را مونتاژ می‌کنند و به شکل‌های مختلف تبدیل می‌شوند . دکتر لی بیان کرد : ” در این فیلم ربات نهایی ، دسته‌ای از زیر واحدهای یکسان است که می‌توان به آن‌ها دستور داد تا خود را به هر شکل دلخواه مونتاژ کنند . “

خلاصه خبر ” نانو ربات های DNA- از تخیل تا واقعیت!

محققان دانشگاه UNSW ، با همکاران خود در انگلستان ، نظریه طراحی جدیدی را در مجله ACS Nano ، درباره چگونگی کنترل طول نانوربات های خود مونتاژ در غیاب قالب و الگو ، منتشر کردند . نویسنده ارشد مقاله نانو ربات ها ، ساخت نانو ربات های DNA و عملکرد آن‌ها را مشابه میکرو ربات های ساخته شده در افسانه ” شش قهرمان بزرگ ” دانست .

برای مشاهده تازه ترین رویدادهای علمی دنیا به بخش اخبار علمی سایت شرکت پیشگامان توسعه مواد سام مراجعه کنید .

منبع خبر : سایت nano-magazine.com