۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

افزایش بازده سلول خورشیدی

اخبار علمی

افزایش بازده سلول خورشیدی به کمک استفاده از دو فیلم نازک متشکل از دو ماده رایج CIGS و CZTSSe توسط Akhlesh Lakhtakia انجام و به صورت یک مدل ارائه شد .

ایده برای افزایش بازده سلول خورشیدی

Akhlesh Lakhtakia استاد دانشگاه Evan Pugh با تحقیق در زمینه سلول‌های خورشیدی متوجه شد که محققان از دو جنبه ، یکی از جنبه نوری ( چگونگی جمع آوری نور خورشید ) و دیگری از جنبه الکتریکی ( نحوه تبدیل نور جمع آوری شده به برق ) ، سلول‌های خورشیدی را مورد بررسی قرار می‌دهند . محققانی که در حوزه نوری سلول‌های خورشیدی فعالیت می‌کنند ، برای بهینه سازی جذب نور در آن‌ها تلاش می‌کنند . این در حالی است که پژوهشگران فعال  در زمینه الکتریکی ، در جهت بهینه سازی تبدیل برق سلول‌های خورشیدی تلاش می‌کنند . هر دو گروه می‌توانند کار دیگری را آسان‌تر کنند .

سخنان Lakhtakia ( نظریه پرداز پژوهش افزایش بازده سلول خورشیدی ) : ” من تصمیم گرفتم مدلی ایجاد کنم که هر دو جنبه ( نوری و الکتریکی ) را به یک مقدار مساوی بهبود بخشد . بنابراین ما نیاز داریم تا بازده واقعی را افزایش دهیم ( اگر بازده سلول خورشیدی کمتر از ۳۰ درصد باشد ، هیچ تغییر محسوسی ایجاد نخواهد شد ) ” .

Lakhtakia یک نظریه پرداز است . او مدل‌های ریاضی برای آزمون‌های احتمالی مواد ایجاد می‌کند تا دیگران بتوانند نتایج را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند . وی گفت مساله اصلی این است که ساختار ریاضی بهینه سازی نوری و الکتریکی بسیار متفاوت از یکدیگر هستند .

مکانیزم کار سلول خورشیدی

Lakhtakia ( نظریه پرداز پروژه افزایش بازده سلول خورشیدی ) توضیح داد که سلول‌های خورشیدی به نظر ابزارهای ساده‌ای هستند . لایه شفاف بالایی اجازه می‌دهد تا نور خورشید روی لایه تبدیل انرژی قرار بگیرد . ماده انتخاب شده برای تبدیل انرژی ، نور را جذب می‌کند و جریانی از الکترون‌های دارای بار منفی و حفرات دارای بار مثبت در جهت‌های مختلف ایجاد می‌کند . ذرات باردار متفاوت ( ذرات با بار متفاوت ) به لایه تماس بالایی منتقل شده و لایه تماس پایینی ، برق یا الکتریسته را ( برای استفاده ) از سلول خارج می‌کند . مقدار انرژی که یک سلول خورشیدی می‌تواند تهیه کند ، به مقدار نور خورشید جمع آوری شده و قابلیت لایه تبدیل بستگی دارد . مواد مختلف در اثر واکنش با نور ، به طول موج‌های مختلفی از نور تبدیل می‌شوند .

جزئیات افزایش بازده سلول خورشیدی

سخنان Lakhtakia ( نظریه پرداز پژوهش افزایش بازده سلول خورشیدی ) : ” من متوجه شدم که برای افزایش بازده سلول خورشیدی ، باید کاری کنیم که نور بیشتری جذب شود . برای این کار ما باید لایه جاذب را به روشی خاص غیر همگن کنیم . ” این روش خاص ، استفاده از دو ماده جاذب مختلف در دو فیلم نازک مختلف بود . محققان دو ماده تجاری موجود در بازار  شامل CIGS – Copper Indium Gallium Diselenide – و CZTSSe – Copper Zinc Tin Sulfur Selenide – را برای لایه‌ها انتخاب کردند . به خودی خود بازده CIGS و CZTSSe به ترتیب حدود ۲۰ و ۱۱ درصد است .

این دو ماده در یک سلول خورشیدی بکار می‌روند ، چرا که ساختار هر دو ماده یکسان است . آن‌ها تقریبا ساختار شبکه‌ای مشابهی دارند ، بنابراین می‌توان آن‌ها را روی یکدیگر رشد داد . آن‌ها فرکانس‌های مختلفی را جذب می‌کنند ، بنابراین می‌توانند باعث افزایش بازده سلول خورشیدی شوند ( بر طبق گفته Lakhtakia ) .

Lakhtakia بیان کرد ” این دو ماده با یکدیگر یک سلول خورشیدی با بازده ۳۴ درصد تولید کردند و این شگفت آور است . ” در این کار یک سلول خورشیدی جدید با ساختار لایه به لایه تولید شد . سایر افرادی که  در عمل سلول خورشیدی می‌سازند ، می‌توانند فرمول بندی‌های دیگری از لایه‌ها را پیدا کنند ( و شاید بهتر هم عمل کنند ) .

به گفته محققان گام بعدی ، تولید آن در آزمایشگاه و بررسی گزینه‌های نهایی برای یافتن بهترین پاسخ است .

اولین نویسنده مقاله افزایش بازده سلول خورشیدی فیض احمد ( Faiz Ahmad ) دانشجوی دکتری علوم مهندسی و مکانیک در ایالت Penn است . Peter B. Monk استاد علوم ریاضی Unidel ، دانشگاه Delaware ، این تیم تحقیقاتی را کامل کرد .

شکل زیر شماتیکی از یک سلول خورشیدی لایه‌ای ساخته شده با دو فیلم نازک را نشان می‌دهد . نور خورشید در بالای این سلول تابیده می‌شود و به لایه‌های CIGS و CZTSSe می‌رسد . سپس ذرات مثبت و منفی ایجاد شده به لایه‌های بالا و پایین منتقل می‌شوند و برق یا الکتریسته را تولید می‌کنند .

خلاصه‌ خبر

یک تیم از پژوهشگران دریافتند که استفاده از دو فیلم نازک از مواد مختلف در سلول‌های خورشیدی ، بسیار مقرون به صرفه است . استفاده از سلول‌های خورشیدی دو لایه ، بازده حدود ۳۴ درصد را ایجاد کرده است .

محققان این پژوهش ، نتایج خود را در شماره اخیر Applied Physics Letters به چاپ رساندند و بنیاد ملی علوم از این پژوهش حمایت کرد .

منبع خبر : سایت www.eurekalert.org

تاریخ انتشار خبر : ۲۸ / ۰۶ / ۱۳۹۹

کد خبر : ۴۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + سیزده =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می