۳ آذر ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه مواد سام,مواد سام,مواد سام

بهینه سازی پیل سوختی پلیمری

بهینه سازی پیل سوختی پلیمری

بهینه سازی پیل سوختی پلیمری توسط گروهی از محققان آزمایشگاه ملی شمال‌ غربی پاسیفیک انجام شد و نتایج این بررسی در آخرین نسخه مجله Nature Catalysis منتشر گردید .

تحقیقات جدید نشان داده است که کبالت می‌تواند جایگزین ارزان تری برای پلاتین در پیل های سوختی PEM باشد . این کشف می‌تواند منجر به افزایش کارایی و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی شود .

وسایل نقلیه الکتریکی که از پیل های سوختی استفاده می‌کنند ، گام مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و محدود کردن تغییرات آب و هوایی دارند .

کاربرد سلول های سوختی

از سلول های سوختی می‌توان برای تولید برق از اکسیژن و هیدروژن فشرده استفاده کرد ؛ بنابراین نیاز به سوخت های فسیلی را کاهش می‌یابد .

معایب پیل های سوختی و پاسخ به چرایی بهینه سازی پیل سوختی پلیمری

یکی از مشکلاتی که مانع گسترش وسیع این فناوری می‌شود ، هزینه بالای پیل های سوختی است . این مشکل در پیل های سوختی غشای مبادله پروتون ( PEM ) ، که بهترین گزینه برای تامین انرژی اتومبیلها و سایر وسایل نقلیه است ، نیز وجود دارد .

این پیل های سوختی برای کمک به فرآیند احیای اکسیژن که انرژی آنها را تامین می‌کند ، به کاتالیزورهای بسیار فعال نیاز دارند .

فلز پلاتین که در حال حاضر بعنوان کاتالیزور در پیل های سوختی استفاده می‌شود ، بازده بسیار بالایی دارد ؛ اما نیمی از کل هزینه یک پیل را به خود اختصاص می‌دهد . بنابراین ، یافتن یک کاتالیزور جایگزین ارزان تر برای سلولهای سوختی PEM ، که بتواند این دستگاه‌ها را بسیار مقرون به صرفه‌تر کند ، یک موضوع جالب توجه برای تولید کنندگان و محققان است .

کاتالیزور چیست؟

کاتالیزورها موادی هستند که سرعت واکنش شیمیایی را افرایش می‌دهند ؛ بدون اینکه خودشان تغییر کنند یا مصرف شوند .

محققان آزمایشگاه ملی شمال ‌غربی پاسیفیک ( Pacific Northwest National Laboratory ) بر روی این پیل ها تحقیقاتی انجام دادند . آن‌ها یک کاتالیزور فعال طراحی کردند که با دوام است و به پلاتین گران قیمت متکی نیست . تحقیقات این تیم در آخرین نسخه مجله Nature Catalysis منتشر شده است .

فرآیند تبدیل شدن به سلولهای سوختی مقرون به صرفه و بهینه سازی پیل سوختی پلیمری

سلول های سوختی مانند باتری ها کار می‌کنند ؛ اما بدون از کار افتادن و نیاز به شارژ مجدد . آن‌ها تا زمانی که سوخت دارند انرژی تولید می‌کنند .

سلول های سوختی از دو الکترود تشکیل شده‌اند که در درون یک الکترولیت قرار می‌گیرند .

در PEMها از غشای پلیمری رساننده پروتون بعنوان الکترولیت و از هیدروژن بعنوان سوخت استفاده می‌شود . اما فرآیندی که آنها برای کار کردن به آن متکی هستند ، به کاتالیزور وابسته است .

دانشمندان مدتی است در جستجوی گزینه‌ای جایگزین برای پلاتین بعنوان کاتالیزور در پیل های سوختی PEM  هستند . تمرکز اصلی این کار بر روی فلزات دیگر و بطور عمده فلزات واسطه مانند آهن بوده است . مشکل استفاده از این فلزات این است که آنها به سرعت در PEMها ، که شرایط بشدت اسیدی دارند ، تجزیه می‌شوند .

برای مقابله با این موضوع ، این تیم به کبالت روی آورد . یک فلز واسطه‌ای که واکنش پذیری آن بسیار کمتر از آهن است . با این امید که بتواند محیط اسیدی سلولهای سوخت PEM را برای مدت طولانی‌تری تحمل کند . البته ، کبالت از مزایای بسیار بیشتری برخوردار است و نسبت به پلاتین ارزان تر است .

نکته منفی کبالت عدم واکنش پذیری آن است که باعث می‌شود کاتالیزور کارآیی کمتری نسبت به آهن داشته باشد .

چگونگی افزایش واکنش پذیری کبالت و بهینه سازی پیل سوختی پلیمری

اولین قدم تیم برای افزایش واکنش پذیری کبالت ، ثابت کردن آن در میکروحفرات یک چارچوب فلزی – آلی به نام ایمیدازولات زئولیت ( Zeolitic imidazolate ) بود . این چارچوب بعنوان یک حصار محافظ برای تحرک اتمهای کبالت عمل می‌کند . همچنین از خوشه ای شدن ( Clustering ) یا تجمع اتمها جلوگیری می‌کند .

در ادامه این تیم از یک فرآیند تجزیه حرارتی به نام پیرولیز ( Pyrolysis ) استفاده کرد تا اتمهای محبوس شده را به مکانهای فعال کاتالیزوری تبدیل کند . این مکان ها ساختار چارچوبی که در آن قرار داشتند را همچنان حفظ کردند . این امر تراکم یا دانسیته مکانهای فعال را افزایش داد و تاثیر قابل توجهی در افزایش واکنش پذیری کبالت داشت .

واکنش پذیری ثبت شده برای کبالت ، نشان دهنده بالاترین میزان مشاهده شده در کاتالیزور غیر پلاتین تاکنون است .

این تیم همچنین دریافت که مدل کبالت در فرآیند فلززدایی ( Demetallizatio n) بسیار مقاوم‌تر از کاتالیزورهای مبتنی بر آهن عمل می‌کند . این بدان معناست که کبالت قادر است فعالیت کاتالیزوری را برای مدت زمان طولانی حفظ کند .

تحقیقات این تیم می‌تواند کارایی سلول های سوختی پلیمری ( PEM ) را افزایش دهد و در عین حال آنها را مقرون به صرفه‌تر کند . بدون شک این یک مزیت بزرگ برای صنعت خودرو ، که بشدت تلاش می‌کند انتشار کربن را کاهش دهد ، تلقی می‌شود .

خلاصه خبر ” بهینه سازی پیل سوختی پلیمری

یک تیم از محققان موفق به ساخت پیل های سوختی پلیمری ارزان و کارآمد شدند . در ساخت این پیل ها از عنصر کبالت بجای پلاتین گران قیمت استفاده شده است . توسعه این پیل های سوختی پلیمری مقرون به صرفه در وسایل حمل و نقل الکتریکی مخصوصا خودروهای الکتریکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

برای مشاهده تازه ترین رویدادهای علمی دنیا به بخش اخبار علمی سایت شرکت پیشگامان توسعه مواد سام مراجعه کنید .

منبع خبر : سایت www.azom.com

تاریخ انتشار خبر : ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۳۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 18 =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می