۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

افزایش مقاومت بتن با نانو فناوری

افزایش مقاومت بتن با نانو فناوری

افزایش مقاومت بتن با نانو فناوری توسط نانو پودر یک شرکت دانش‌ بنیان ایرانی انجام شد و اثبات شد که استفاده از این پودر در ساخت بتن خواص ویژه‌ای به آن می‌بخشد .

کاربردهای بتن ( Concrete )

در حال حاضر بتن بدلیل هزینه مناسب و در دسترس بودن مواد اولیه ، پس از آب ، پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در جهان است . بتن در ساخت راه‌ ها ، ساختمانها ، پلها ، تونلها ، اسکله ‌ها ، سدها ، سازه‌ های خاص و غیره کاربرد دارد .

بتن چیست؟

بتن یک سنگ مصنوعی است . این ماده ترکیبی از سنگدانه‌ های کوچک و بزرگ و یک چسب سیمانی است . بنابراین می‌توان بتن را در گروه مواد مصنوعی و ترکیبی قرار داد . بتن توسط آب هیدراته می‌شود و در گذر زمان سفت می‌شود .

تاریخچه بتن

رومیان باستان اولین مصرف کنندگان بتن در جهان بودند . در امپراتوری روم از این ماده بطور گسترده‌ای استفاده می‌شد . سازه کولوسیوم در رم بیشتر با بتن ساخته شده است . علاوه بر این بزرگترین گنبد بتنی جهان ، گنبد پانتئون ، با بتن غیرمسلح و تقویت نشده ساخته شده است .

خواص بتن های توسعه یافته و افزایش مقاومت بتن با نانو فناوری

بتن در اکثر موارد بعنوان یک ماده‌ی مقاوم در برابر بار فشاری در نظر گرفته می‌شد . اما تحقیقات وسیعی که روی مواد مختلف تشکیل دهنده‌ی بتن و جایگزینی آن‌ها با مواد نوین انجام شد ، خلاف آن را ثابت کرد . این تحقیقات منجر به گسترش بتن‌هایی شد که علاوه بر مقاومت فشاری خواص بی نظیر دیگری نیز دارند . این خواص عبارتند از : دوام ، نرمی ، کارایی ، خودترمیمی ، مقاومت در برابر آتش ، ضد اسید بودن ، مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری .  

راه های افزایش مقاومت بتن

راه های افزایش کیفیت بتن شامل استفاده از سیمان های پوزولانی ، که از مواد طبیعی بدست می‌آیند ، و کاهش استفاده از سیمان پرتلند (لینک=پایین جدول) است .

استفاده از مواد افزودنی افزایش مقاومت بتن ، مانند کلسیم سیلیکات هیدرات ( C-S-H ) ، نیز یکی دیگر از راه های افزایش کیفیت بتن است .

چگونگی افزایش مقاومت بتن با نانو فناوری

یک شرکت دانش بنیان ایرانی ( شرکت دانش ‌بنیان سازه بتن خاورمیانه ) بعد از ۷ سال تحقیق و با همکاری شرکت زایپکس کانادا موفق به ساخت پودر ADMIX (C-S-H) C-5000 شد . استفاده از این پودر در ساخت بتن ، منجر به افزایش مقاومت فشاری ، آب بندی ، محافظت و دوام بتن و فولاد می‌شود . این پودر در واقع همان کلسیم سیلیکات هیدرات ( C-S-H ) است .

مکانیزم تولید پودر

فرآیند تولید این پودر با کمک نانو ذرات سیلیس انجام می‌شود . در این فرآیند ، کریستال ‌های سنگ آهک و ژل کلسیم سیلیکات هیدرات ( C-S-H ) ، با استفاده از نانو سیلیس پوزولان های طبیعی و تبدیل هیدرات کلسیم و جذب CO۲ هوای آزاد ، تشکیل می‌شوند .

پتنت ژل کلسیم سیلیکات هیدراته

برای اولین بار در دنیا ، ژل کلسیم سیلیکات هیدرات توسط دکتر علی معظمی تولید شد . ساخت این ژل در طرح شماره ۹۷۵۶۴ و نامه شماره ۱۷۵۱۲۷۰ در تاریخ  ۲۰/۹/۱۳۹۷ در دانشگاه علم و صنعت ایران ثبت اختراع شد .

کاربرد نانو بتن ها

طبق گفته دکتر معظمی نانو سیلیس و پوزولان Admix c-5000 nano Crystalin مقدار ژل کلسیم سیلیکات هیدرات را افزایش می‌دهند . بنابراین ، باعث افزایش مقاومت ، دوام ، محافظت بتن و فولاد در بتن می‌شوند .

نانو سیلیس در بتن

نانو سیلیس یک محصول فناوری نانو است . این ماده یک پوزولان مصنوعی بسیار فعال در بتن است که در توسعه مصالح ساختمانی جدید ( مصالح نانو ) و کاربرد آنها اهمیت فراوانی دارد .

جزئیات خبر ” افزایش مقاومت بتن با نانو فناوری ”

دکتر معظمی بیان کرد : ” نانو ذرات سیلیکا میزان تراکم بین ذرات بتن را افزایش می‌دهد . نانوذرات سیلیکا با هیدروکسید کلسیم آزاد موجود در منافذ بتن ترکیب می‌شود . وجود کریستال‌ های نامحلول ژل C-S-H در بتن خواص منحصر به فردی را در آن ایجاد می‌کند . “

این خواص عبارتند از : افزایش مقاومت فشاری ، کاهش نفوذپذیری ، افزایش دوام بتن ، جلوگیری از نفوذ یون کلر ، محافظت بتن و فولاد ، جلوگیری از نفوذ سولفات ها و سایر مواد شیمیایی مخرب به ساختار بتن .

بکار گیری نانو سیلیس کلسیم هیدرات باعث افزایش تراکم در بتن می‌شود ؛ در نتیجه نانوساختارهای تشکیل دهنده بتن افزایش می‌یابد و خواص مکانیکی بهبود می‌یابد .

خلاصه خبر ” افزایش مقاومت بتن با نانو فناوری “

شرکت دانش بنیان سازه بتن خاورمیانه با همکاری شرکت زایپکس کانادا موفق به ساخت پودر ADMIX (C-S-H) C-5000 شدند . استفاده از این پودر در ساخت بتن منجر به ایجاد خواص فوق‌العاده‌ای در بتن می‌شود . مهمترین خاصیتی که این پودر ایجاد می‌کند ، افزایش خواص مکانیکی بتن است .

منبع خبر : نانو و صنعت ( http://indnano.ir )  

تاریخ انتشار خبر : ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۹۵۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + ده =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می