۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

جدیدترین روش شناسایی گازها

جدیدترین روش شناسایی گازها

جدیدترین روش شناسایی گازها ( نجیب یا بی اثر ) در این پژوهش مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و نتایج این بررسی‌ها در ژورنال Nature Communications به چاپ رسید .

شرح خبر جدیدترین روش شناسایی گازها

دانشمندان دانشگاه فناوری دلفت هلند ( Technische Universiteit Delft ) و دانشگاه دویسبورگ اسن آلمان ( University of Duisburg-Essen ) در تحقیقات جدید خود از حرکت اتمی گرافن نازک برای شناسایی گازهای نجیب استفاده کردند .  این گازها از نظر شیمیایی غیرفعال هستند و با مواد دیگر واکنشی نشان نمی‌دهند ؛ همین امر تشخیص آن‌ها را به چالش می‌کشد .  

این یافته‌ها در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است .

گرافن چیست؟

جدیدترین روش شناسایی گازها بر اساس سنسورهای گرافنی پایه گذاری شده است . گرافن یا گرافین ماده نازکی است که فقط از یک لایه اتم کربن تشکیل شده است .

ضخامت اتمی گرافن ، آن را به یک ماده فیلتر مناسب برای گازها و مایعات تبدیل کرده است .

گرافن به خودی خود نفوذپذیر نیست ؛ اما سوراخ‌ها وحفرات کوچک ، آن را بسیار نفوذپذیر می‌کنند . علاوه بر این ، این ماده از قوی‌ترین مواد شناخته شده است و در برابر فشارهای زیاد مقاومت می‌کند . این دو ویژگی گرافن در کنار هم ، زمینه مناسبی برای ساخت انواع جدید سنسورهای گاز است .

بالونهای نانو یا نانوبالن

دانشمندان توسعه دهنده جدیدترین روش شناسایی گازها ، از بالونهای میکروسکوپی ساخته شده از گرافن دو لایه ( با ضخامت ۰.۷ نانومتر ) ، با حفرات نانویی بسیار کوچک با قطر کمتر از ۲۵ نانومتر ، برای تشخیص و شناسایی گازها استفاده می‌کنند . آن‌ها با استفاده از لیزر ، گاز داخل بالون را گرم کرده و باعث انبساط آن می‌شوند . سپس گاز تحت فشار از طریق سوراخ یا حفرات خارج می‌شود .

Irek Rosłoń پژوهشگر TU Delft بیان کرد : ” یک بادکنک را هنگامی که اجازه می‌دهید هوای آن تخلیه شود ، مجسم کنید . ما زمان تخلیه هوا از بادکنک را اندازه گیری می‌کنیم . در چنین مقیاس کوچکی ، این اتفاق خیلی سریع رخ می‌دهد – در حدود یک صد هزارم ثانیه – و جالب اینکه مدت زمان تخلیه ، بستگی زیادی به نوع گاز و اندازه منافذ دارد . بعنوان مثال هلیوم ، یک گاز سبک با سرعت مولکولی بالا ، پنج برابر سریعتر از کریپتون ، یک گاز سنگین با حرکت آرام ، تخلیه می‌شود ” .

جدیدترین روش شناسایی گازها اجازه می‌دهد تا گازها بر اساس جرم و سرعت مولکولی‌شان شناسایی شوند ؛ که به طور معمول به طیف سنج‌های جرمی زیادی نیاز دارد .

پمپاژ گاز

بالنهای گرافن به طور مداوم توسط یک نیروی اپتوترمال ( Optothermal force ) در فرکانس‌های بالای ۱۰۰ کیلوهرتز هدایت می‌شوند ؛ و باعث می‌شوند تا گاز به سرعت پمپاژ و از طریق منافذ نانو خارج شود . با مشاهده حرکت مکانیکی گرافن می‌توان نفوذ گاز را بررسی کرد . بنابراین می‌توان گفت جدیدترین روش شناسایی گازها مبتنی بر حرکت اتمی یا مکانیکی گرافن عمل می‌کند .

در فرکانس‌های پمپاژ پایین ، گاز زمان زیادی برای خارج شدن دارد و تاثیر قابل توجهی بر حرکت گرافن ندارد . بنابراین غشای گرافنی مقدار کشش ( Drag ) زیادی را در فرکانس‌های پمپاژ بالا تجربه می‌کند ؛ به ویژه هنگامی که دوره یا مدت زمان پمپاژ با زمان معمول برای خروج گاز از بالون مطابقت داشته باشد . با اندازه گیری فرکانس‌های مختلف ، می‌توان قله یا پیک را در کشش پیدا کرد . فرکانس مشاهده شده در پیک مربوط به سرعت نفوذ گاز است .

محققان توسعه دهنده جدیدترین روش شناسایی گازها ، این ایده را برای مطالعه جریان گاز از طریق کانال‌های نانو گسترش دادند . در مجموع ، این کار نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از خواص خارق العاده گرافن برای مطالعه دینامیک گاز در مقیاس نانو و همچنین مهندسی انواع جدید حسگرها و دستگاه‌ها استفاده کرد .

این بررسی در آینده می‌تواند دستگاه‌های حسگر کوچک ، کم هزینه و همه کاره را قادر به تعیین ترکیب مخلوط‌های گاز در کاربردهای صنعتی یا نظارت بر کیفیت هوا کند .

خلاصه خبر ” جدیدترین روش شناسایی گازها “

در این پژوهش یک سنسور گاز گرافنی به منظور شناسایی گازهای نجیب یا بی اثر توسعه یافت . این سنسور مبتنی بر گرافن ، توسط یک نیروی اپتوترمال با فرکانس‌ بالا هدایت می‌شوند . از طریق مشاهده حرکت اتمی یا مکانیکی غشای گرافنی می‌توان سرعت نفوذ گازها را تعیین کرد .

برای مشاهده خبرهای تازه علمی به بخش اخبار علمی سایت شرکت پیشگامان توسعه مواد سام مراجعه کنید .

منبع خبر : سایت nano-magazine.com

تاریخ انتشار خبر : ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۵۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 3 =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می