۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

تشخیص باکتری‌ها با کمک فناوری نانو

تشخیص باکتری‌ها با کمک فناوری نانو توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بدست آمده از پژوهش نویدبخش شناسایی باکتری‌های خاص بدون نمونه‌برداری در آینده است .

یک تیم از محققان روش جدیدی برای تشخیص باکتری‌ها و عفونت‌ها توسعه داده‌اند . آن‌ها از نانو حسگرهای فلورسنت ( Fluorescent nanosensors ) برای ردیابی عوامل بیماری‌زا استفاده کردند . این نانو حسگرها سریع‌تر و راحت‌تر از روش‌های موجود عوامل بیماری‌زا را شناسایی می‌کند . پرفسور Sebastian Kruß ( عضو سابق در دانشگاه گوتینگن ( Göttingen ) و عضو فعلی دانشگاه رور بوخوم آلمان  Ruhr – Universität Bochum ( RUB ) )) ) سرپرستی این تیم را بر عهده داشت . نتایج پژوهش ” تشخیص باکتری‌ها با کمک فناوری نانو ” در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ در مجله Nature Communications به صورت آنلاین منتشر شد .

روش‌های سنتی تشخیص باکتری‌ها به نمونه برداری از بافت و تجزیه و تحلیل آن نیاز دارد . سباستین کروش ( Sebastian Kruß ) و تیم وی امیدوارند با استفاده از حسگرهای نوری کوچک بتوانند عوامل بیماری‌زا را به طور مستقیم در محل عفونت تجسم و شناسایی کنند و نیاز به نمونه گیری را از بین ببرند .

روش تشخیص باکتری‌ها با کمک فناوری نانو

این سنسورها بر پایه نانولوله‌های کربنی اصلاح شده با قطر کمتر از یک نانومتر ساخته شده‌اند . اگر این سنسورها تحت تابش نور مرئی قرار بگیرند ، نوری در محدوده مادون قرمز نزدیک ( طول موج ۱۰۰۰ نانومتر و بیشتر ) ساطع می‌کنند ، که این نور برای انسان قابل مشاهده نیست . رفتار فلورسانس با برخورد نانولوله‌ها به مولکول‌های خاص موجود در محیط اطراف‌شان تغییر می‌کند . از آنجا که باکتری‌ها ترکیب مشخصی از مولکول‌ها را ترشح می‌کنند ، بنابراین نوری که توسط حسگرها ساطع می‌شود می‌تواند حضور برخی عوامل بیماری‌زای خاص را نشان دهد . در مقاله حاضر ، تیم تحقیقاتی سنسورهایی را توصیف می‌کنند که عوامل بیماری‌زای مضر ، بعنوان مثال ، عفونت‌های ایمپلنت ( کاشت ) را تشخیص و از یکدیگر تفکیک می‌کنند .

Sebastian Kruß محقق پژوهش ” تشخیص باکتری‌ها با کمک فناوری نانو “بیان کرد : ” این واقعیت که سنسورها در محدوده مادون قرمز نزدیک کار می‌کنند ، منحصرا به تصویر برداری نوری مرتبط است ؛ زیرا در این محدوده سیگنال‌های پس زمینه بسیار کمتری وجود دارد که می‌تواند نتایج را تباه کند ” . نور این طول موج نسبت به نور مرئی ، عمق نفوذ بیشتری در انسان دارد ؛ این امر می‌تواند حسگرهای باکتری را قادر به خواندن ، حتی در زیر پانسمان زخم یا از روی ایمپلنت ، کند .

تشخیص باکتری‌ها با کمک فناوری نانو چه مزایایی دارد ؟

Robert Nißler نویسنده اصلی مقاله از دانشگاه گوتینگن : ” در آینده ، این سنسورها می‌توانند اساس تشخیص نوری عفونت‌ها در ایمپلنت‌های هوشمند باشند ؛ زیرا دیگر نیازی به نمونه برداری طولانی مدت نیست . بنابراین این سنسورها اجازه می‌دهند تا روند بهبودی یا عفونت احتمالی به سرعت شناسایی شود ، و در نتیجه مراقبت از بیمار بهبود یابد . لازم به  ذکر است که کاربرد این سنسورها به چند ناحیه و زمینه ( زخم یا ایمپلنت ) محدود نمی‌شود ” .

خلاصه خبر ” تشخیص باکتری‌ها با کمک فناوری نانو

شناسایی باکتری‌ها با استفاده از نانو سنسورهای اپتیکی توسط یک تیم از محققان آلمانی میسر شد . این سنسورها در کاربردهای شناسایی و تشخیص باکتری‌ها بسیار ارزشمند هستند و در محدوده مادون قرمز نزدیک کار می‌کنند . توسعه این سنسورها در آینده می‌تواند بعنوان یکی از روش‌های تشخیص باکتری‌ها مورد استقبال بالایی قرار بگیرد . علت این امر این است که سنسورهای توسعه یافته در این پژوهش برای شناسایی عفونت‌ها و باکتری‌ها ، نیازی به نمونه برداری ندارند . این سنسورها در همه زمینه‌های شناسایی قابل استفاده خواهند بود .

برای مشاهده خبرهای تازه علمی به بخش اخبار علمی سایت شرکت پیشگامان توسعه مواد سام مراجعه کنید .

منبع خبر : سایت nano-magazine.com

تاریخ انتشار خبر : ۷ آذر ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۴۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می