۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگامان توسعه
مواد سام,مواد سام,مواد سام

ساخت ابزارهای هوشمند بدون باتری

ساخت ابزارهای هوشمند بدون باتری

ساخت ابزارهای هوشمند بدون باتری با استفاده از مواد سبز و زیست سازگار و توسط محققان امپریال کالج لندن و دانشگاه Soochow چین و دانشگاه کمبریج انجام شد .

محققان مواد سازگار با محیط زیست را توسعه داده‌اند که می‌تواند انرژی کافی را ، به منظور تامین انرژی برق دستگاه‌های هوشمند بی سیم ، از نور داخلی ( چراغ‌های موجود در منازل ) دریافت کند . محققان این تیم یافته‌های خود را در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰ در مجله Advanced Energy Materials گزارش کردند . شکل زیر جزئیات این مقاله را نمایش می‌دهد .

چرا به ساخت ابزارهای هوشمند بدون باتری نیازمندیم ؟

ما به طور فزاینده‌ای از ابزارهای هوشمند مانند تلفن‌های هوشمند ، بلندگوهای هوشمند و حسگرهای سلامتی و تندرستی پوشیدنی در منازل ، دفاتر و ساختمان‌های عمومی خود استفاده می‌کنیم . باتری‌هایی که این ابزارها استفاده می‌کنند حاوی مواد شیمیایی مضری برای محیط زیست ( مواد سمی و نادر ) هستند و  به سرعت تخلیه می‌شوند ؛ بنابراین محققان به دنبال روش‌های بهتری برای تامین انرژی ( برق ) در این دستگاه‌ها هستند . یکی از راه‌های تامین انرژی در ابزارهای هوشمند تبدیل نور داخلی ساختمان‌ها ( بعنوان مثال نور لامپ‌های معمولی ) به انرژی است . این روش مشابه روش جمع آوری نور خورشید ( انرژی ) توسط صفحه‌های خورشیدی معروف به فتوولتائیک خورشیدی است . بدلیل خواص مختلف منابع نور ( در این دو روش ) ، مواد مورد استفاده در صفحات خورشیدی برای دریافت و جمع آوری نور داخل خانه مناسب نیست .

جزئیات ساخت ابزارهای هوشمند بدون باتری

در این پژوهش ، محققان امپریال کالج لندن ( Imperial College London ) ، دانشگاه Soochow در چین و دانشگاه کمبریج ( Cambridge ) دریافته‌اند که مواد سبز ( Green materials ) جدیدی که در حال حاضر برای صفحات خورشیدی نسل بعدی توسعه یافته است ، می‌تواند برای جمع آوری نور داخل خانه مفید باشد .

دکتر Robert Hoye همکار نویسنده مقاله بیان کرد : ” با جذب موثر نور ناشی از لامپ‌هایی که معمولا در خانه‌ها و ساختمان‌ها یافت می‌شوند ، مواد مورد بررسی ما می‌توانند با یک بازده مناسب در محدوده فن آوری‌های تجاری نور را به الکتریسیته تبدیل کنند . ما همچنین چندین پیشرفت احتمالی را شناسایی کرده‌ایم که به این مواد اجازه می‌دهد در آینده‌ای نزدیک عملکرد فن آوری‌های فتوولتائیک داخلی را پشت سر بگذارند ” .

تیم توسعه و ساخت ابزارهای هوشمند بدون باتری از مواد پروسکایت که به منظور رفع مشکلات موجود در سلول‌های خورشیدی نسل بعدی توسعه یافته‌اند ، الهام گرفته و آن را مورد بررسی قرار داده‌اند . اگرچه ساخت پروسکایت نسبت به صفحات خورشیدی مبتنی بر سیلیسیم ارزان‌تر است و بازدهی مشابهی دارد ؛ اما پروسکایت‌ها حاوی مواد سرب سمی هستند .

این امر باعث توسعه مواد الهام گرفته از پروسکایت شد که بر پایه عناصر ایمن‌تری ( نسبت به سرب ) مانند بیسموت و آنتیموان ساخته شده است . این مواد الهام گرفته از پروسکایت علی رغم سازگاری بالایی که با محیط زیست دارند ، در جذب نور خورشید به اندازه کافی کارآمد نیستند . با این حال ، تیم تحقیق دریافت که این مواد در جذب نور داخل خانه بسیار کارآمدتر ( بازدهی که برای کاربردهای تجاری امیدوار کننده است )  عمل می‌کنند . نکته بسیار مهم این است که محققان نشان دادند که توان ( برق ) تامین شده توسط این مواد تحت نور داخلی ، برای اداره مدارهای الکترونیکی کافی است .

اثرات ساخت ابزارهای هوشمند بدون باتری در فناوری

پرفسور Vincenzo Pecunia همکار مقاله از دانشگاه Soochow بیان کرد : ” کشف ما جهت جدیدی را در زمینه جستجوی مواد سبز ، برای تامین انرژی پایدار در دستگاه‌های هوشمند ایجاد می‌کند . علاوه بر ماهیت سازگار با محیط زیست ، این مواد می‌توانند به طور بالقوه بر روی زیرلایه‌های غیر معمول مانند پلاستیک‌ها و پارچه‌ها ، که با فن آوری‌های رایج ناسازگار هستند ، پردازش شوند . بنابراین ، مواد الهام گرفته از پروسکایت بدون سرب می‌توانند به زودی ابزارهای بدون باتری را در زمینه پوشیدنی‌ها‌ ( Wearables ) ، پایش سلامت ، خانه‌های هوشمند و شهرهای هوشمند فعال کنند ” .

خلاصه خبر ساخت ابزارهای هوشمند بدون باتری در فناوری

جمعی از محققان با الهام از پروسکایت‌ها موادی را توسعه داده‌اند که می‌تواند نور موجود در داخل ساختمان‌ها را جذب کند و آن را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند . این مواد به منظور استفاده در ابزارهای هوشمند بی سیم توسعه یافته است . ابزارهای هوشمندی که با این مواد ساخته شوند نیازی به باتری نخواهند داشت .

منبع خبر : سایت www.sciencedaily.com

تاریخ انتشار خبر : ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹

کد خبر : ۲۲۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

مطالب مرتبط

آموزش طراحی مبدل های حرارتی بر اساس استاندارد TEMA و نرم افزار HTRI

آموزش نرم‌افزار HTRI

با آموزش نرم‌افزار HTRI می توانید انواع مختلف تجهیزات انتقال حرارت مانند مبدلهای حرارتی، کوره ها و … را طراحی، شبیه سازی و ارزیابی کنید.

آموزش مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی

آموزش سیستم مدیریت خوردگی باعث کاهش هزینه ­های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی، کنترل و پایش خوردگی در شرکتها، سازمانها و صنایع کشور می شود.

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی

دکتر مهدی زمانی (Dr Mehdi Zamani) (دکتر مهدی الزمانی) کارآفرین، مدرس و کوچ کسب و کار و نیز مشاور در زمینه خوردگی، انتخاب مواد و پوشش ها دارای دکتری مهندسی مواد_ شناسایی، انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران می باشد.

دوره آموزشي شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات صنعتی

دوره آموزشی شیرآلات ( ولو ) صنعتی (Industrial Valve Training Course) توسط شرکت پیشگامان توسعه مواد سام برای شرکتهای مختلف در سراسر ایران برگزار می